ابر عمومی چیست؟

ابر عمومی چیست؟

 

 

ابر عمومی یک مدل فناوری اطلاعات است که در آن خدمات و زیرساخت‌های محاسباتی درخواستی توسط یک ارائه‌دهنده شخص ثالث مدیریت می‌شود و با استفاده از اینترنت عمومی با چندین سازمان به اشتراک گذاشته می‌شود. 

 

ارائه‌دهندگان خدمات ابری عمومی ممکن است خدمات مبتنی بر ابر مانند زیرساخت به عنوان سرویس‌(IaaS) ، پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) یا نرم افزار به عنوان سرویس (Saas) را با پرداخت هزینه به صورت ماهانه یا پرداخت به ازای هر بار استفاده به کاربران ارائه دهند. 

 

ارائه‌دهندگان خدمات ابری از گروه‌های مبتنی بر مراکز داده استفاده می‌کنند که به ماشین‌های مجازی تقسیم شده و بین چندین کاربر به اشتراک گذاشته می‌شوند. 

 

کاربران می‌توانند به راحتی این ماشین‌های مجازی را اجاره کنند، و یا اینکه ممکن است هزینه خدمات اضافی مبتنی بر ابر مانند برنامه‌های نرم‌افزاری، ابزارهای توسعه برنامه یا فضای ذخیره‌سازی را پرداخت کنند. 

 

شرکت‌ها اغلب از سرویس‌های ابری عمومی برای برنامه‌های که دارای  حساسیت کمتر و فضای گسترش آن‌ها قابل پیش‌بینی و برای ذخیره داده‌هایی که نیازی به دسترسی مکرر ندارند، استفاده می‌کنند.
 

 

تعریف ابر عمومی


ابر عمومی یک سرویسی از نرم افزار ابری است که منابع محاسباتی در آن متعلق به یک ارائه دهنده است و توسط او اداره می‌شود. این خدمات از طریق اینترنت به چندین کاربر اجاره و به اشتراک گذاشته می‌شود.

 

 

تعریف ابر عمومی

 

 


چرا باید از ابر عمومی استفاده کنیم؟


بسیاری از مشاغل شرکتی ابر عمومی را راهی برای کاهش هزینه‌های IT برای گسترش زیرساخت‌های فیزیکی فناوری اطلاعات خود می‌دانند.


به عنوان مثال، یک شرکت می‌تواند به جای خرید یک دستگاه رایانه، مجوز  استفاده از دسکتاپ مجازی را خریداری کند. دسکتاپ مجازی می‌تواند در عرض چند دقیقه فعال یا غیرفعال شود و در هر مکانی از آن استفاده شود.

 

ابر عمومی همچنین یک راه حل محبوب برای ذخیره‌سازی داده‌ها است، زیرا  از داده‌های ذخیره شده در یک ابر عمومی بک آپ تهیه می‌شوند و در هرجایی قابل دسترسی هستند.


انواع مختلفی از برنامه‌های ذخیره‌سازی وجود دارد و داده‌هایی که نیازی به دسترسی مکرر ندارند اغلب می‌توانند با هزینه بسیار کمی در ابر عمومی ذخیره شوند.

 


استفاده از ابر عمومی به چند روش مختلف می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه مشاغل شود:

 

 

  • پرداخت هزینه‌های کمتر برای خرید تجهیزات: از آنجا که کارمندان فقط در صورت نیاز به منابع مبتنی برابر دسترسی دارند، استفاده از دسکتاپ‌ها و برنامه‌های کاربردی مبتنی بر ابر عمومی معمولاً هزینه کمتری نسبت به خرید تجهیزات فیزیکی یا بسته‌های نرم افزاری که ممکن است استفاده شود یا نشود، و باید از آن‌ها نگهداری شود را دارند.

 

 

  • هزینه‌های کمتر نگهداری تجهیزات: با خدمات مبتنی بر ابر عمومی، هزینه نگهداری تجهیزات IT نیز به ارائه دهنده خدمات ابری پرداخت می‌شود و در نتیجه هزینه نگهداری به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد.

 

 

یک کسب و کار کوچک به دلیل حجم اطلاعات کمتر فضای ابر عمومی برایش مناسب‌تر است. سازمان‌هایی که دارای زیرساخت و برنامه‌های کاربردی گسترده فناوری اطلاعات هستند، باید موارد بیشتری را در نظر بگیرند و برای آنها برنامه‌ریزی کنند.

 

با این وجود‌، بیشتر سازمان‌ها ازفضای ابر عمومی نیز استفاده می‌کنند. به این ترتیب که آنها می‌توانند هم به مزایای ابر عمومی دسترسی داشته باشند و در عین حال از مزایای مختلفی که ابر خصوصی برای آن‌ها فراهم می‌کنند بهره ببرند.

 

 

 

چرا باید از ابر عمومی استفاده کنیم، ابر عمومی

 

 

ابر عمومی چگونه کار می‌کند؟


یک ابر عمومی با ایجاد یک فضای مجازی برای ایجاد زیرساخت فناوری اطلاعات یک شرکت، به آن شرکت اجازه می‌دهد تا جنبه‌های خاصی از زیرساخت ها و خدمات خود را در سرورهای مجازی که خارج از سایت هستند و متعلق به شخص ثالث است‌، فراهم کند. 

 

ارائه‌دهندگان خدمات ابری عمومی نقاط قوت متفاوتی دارند و خدمات و مدل‌های قیمت گذاری بسیار متنوعی را ارائه می‌دهند. 

 

شرکتهایی که قصد مهاجرت به ابر عمومی را دارند ، باید گزینه‌های خود را هنگام انتخاب ارائه دهنده به دقت بررسی کنند‌، به خصوص اگر قصد انعقاد یک قرارداد بلند را دارند.

 

برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند به شما در کاهش هزینه‌های صورتحساب ماهانه خدمات ابری کمک کند. 

 

از آنجا که سرورهای موجود در ابر عمومی داده‌های چندین شرکت را به اشتراک می گذارند، امنیت در ابر عمومی مسئله‌ای است که مدیران فناوری اطلاعات دقت زیادی بر روی آن دارند.

 

رمزگذاری داده‌ها روش خوبی برای اطمینان از امنیت بیشتر است، اما اگر از ترکیبی از ابر عمومی و خصوصی (که به آن ابر ترکیبی نیز گفته می‌شود) استفاده می‌کنید، ممکن است سیستم‌عامل‌های رمزگذاری در ابرهای خصوصی و عمومی کار نکنند. 

 

هرگاه داده‌ها بین یک مرکز داده خصوصی یا یک ابر خصوصی و یک ابر عمومی جابجا شوند، یک خطر امنیتی وجود دارد.

 

آخرین مورد، مکان ارائه‌دهنده خدمات ابر عمومی شماست. قوانین حریم خصوصی داده‌ها در بسیاری از کشورها نیاز به ذخیره انواع خاصی از داده‌ها در کشور دارد. 

 

این قوانین به طور مکرر تغییر می‌کنند، بنابراین بهتر است یک ارائه دهنده خدمات ابری را انتخاب کنید که در کشور شما باشد تا شما بتوانید داده‌های خود را در سرورهای محلی ذخیره نمایید و همچنین مطابق با قوانین منطقه باشد.

 

مسئله تأخیر نیز وجود دارد، اگر داده‌های شما در قاره دیگری میزبانی شوند، ممکن  است ذخیره داده‌ها طولانی‌تر از زمانی باشد که شما از سرورهای محلی یا داخلی استفاده می‌کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ابر خصوصی چیست؟


تفاوت ابر عمومی با ابر خصوصی 


در ابر عمومی سرویس‌های ابری توسط یک ارائه‌دهنده خدمات ابری میزبانی می‌‌شود. فضا و خدمات به چندین کاربر اجاره و به اشتراک گذاشته می‌شود.

 

در ابر خصوصی سرویس‌های ابری توسط خود شرکت میزبانی می‌شود و متعلق به آن شرکت است که معمولا شرکت‌های بزرگ از این سرویس استفاده می‌کنند.

 

ابر عمومی مزیت مقیاس‌پذیری آسان را ارائه می‌دهد. درصورتی که ابر خصوصی به راحتی مقیاس پذیر نمی‌باشد و رشد زیرساخت‌ها نیاز به خرید تجهیزات اضافی دارد. 

 

 

تفاوت ابر عمومی با ابر خصوصی ، ابر عمومی

 

 

جمع‌بندی:


ابر عمومی غالبا برای کسب‌و‌کارهای کوچک که حجم داده‌های آن‌ها کم و به زیر ساخت‌های کوچک‌تری نیاز دارند استفاده می‌شود. با این حال ممکن است سازمان‌های بزرگ نیز برای بخشی از فعالیت‌های داخلی سازمان از ابر عمومی استفاده کنند.

 

کاهش هزینه‌های مربوط به خرید دستگاه‌، نگهداری و از طرفی امنیت داده‌ها سازمان ها و کسب و کارهای کوچک را به سمت سرویس‌های ابری به خصوص ابر عمومی سوق می‌دهد. اگر دارای کسب و کار کوچک هستید استفاده از سرویس ابر عمومی برای شما بهترین گزینه است.

 

با سپاس از شما، لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید و ما را در این مسیر یاری نمایید.

 

منبع: vmware.com