ویژگی های حسابدار خوب چیست؟

 ویژگی های حسابدار خوب

 

همانطور که قبلا توضیح دادیم حسابداری یک شغل مهم و نقش حسابدار در کسب و کار‌ها بسیار کلیدی است. ویژگی و عملکرد حسابداران با هم یکسان نیست. یک حسابدار خوب باید بتواند سوابق مالی را کاملاً تجزیه و تحلیل و گزارش کند، اما یکی از مهمترین ویژگی‌های حسابدار خوب فراتر از حداقل خواسته‌های شغلی اوست.

 

حسابداران درجه یک علاوه بر داشتن سواد مالی، باید دارای تعدادی ویژگی شخصی نیز باشند تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها می‌توانند بهترین خدمات را با کیفیت عالی ارائه دهند. در ادامه به بررسی ویژگی‌ های حسابدار خوب می‌پردازیم.

 

 

ذهنیت مشتری مدار


حسابداری در درجه اول در تجارت و کسب وکار‌ شما دخیل است. حسابداران نه تنها باید از نظر محاسبات مالی راحت باشند، بلکه باید از ظرافت و اشتیاق خاصی در برخورد با مشتریان خود برخوردار باشند. 


حسابداران باید مشتاقانه تعامل مستقیم با مشتریان را داشته باشند تا ضمن یادگیری هرچه بیشتر، با آن‌ها رابطه برقرار کنند.


حسابداران علاوه بر اینکه از کلیه عوامل اقتصادی و صنعتی آگاهی کامل دارند، باید برای مشتری خود نیز سرمایه‌گذاری کامل کنند تا هرچه بیشتر یاد بگیرند.

 

 

نوآوری


صرف این که حسابدار با اعداد و ارقام سر‌ و‌ کار دارد به این معنی نیست که جایی برای تفکر خلاق نداشته باشد. اگر فرصتی برای ایجاد راه حل بهتر باشد، حسابداران حرفه‌ای هرگز به روش‌های قبلی رضایت نمی‌دهند.


حسابداران ذی صلاح این مهارت را دارند که رویکردهای نامتعارف و در عین حال موثر را برای مشکلاتی که پیش رویشان قرار می‌گیرد، به کار گیرند.


توانایی تدوین استراتژی خارج از چارچوب برای مقابله با شرایط منحصر به فرد ابتدا باید با تجربه ایجاد شود‌، اما قبل از آن‌، یک حسابدار حداقل باید مایل به تمرین و تقویت قابلیت‌های ابتکاری خود باشد.

 

 

 

بیشتر بخوانید: نقش حسابدار در بودجه بندی سرمایه کسب و کارها

 

 

 

قابلیت اطمینان و اعتماد بودن


جزئیاتی که صاحبان کسب وکار و مشتریان با حسابداران خود به اشتراک می‌گذارند ، هرگز نباید به عمد و یا به طور تصادفی به اشخاص ثالث منتقل شود. 


مشتری باید بتواند اعتماد و اطمینان کافی به توانایی و تمایل حسابدار خود برای محرمانه نگه داشتن اطلاعات حیاتی داشته باشد.


این مسئله هم حرفه‌ای و هم اصول اخلاقی در آن رعایت شده است. برداشتی که یک حسابدار از مشتری خود به جای می‌گذارد احتمالاً احساسی را ایجاد می کند که مشتریان آینده نیز در مورد وی دارند، به این معنی که قابلیت اطمینان هم برای امنیت مشتری و هم برای حسابدار ضروری است.

 

 

مهارت‌های قوی سازمانی


یکی دیگر از ویژگی ‌های حسابدار خوب مهارت‌های قوی سازمانی اوست. هر یک از داده‌ها و مدارک باید در همه زمان‌ها حساب شوند، مهم نیست که چقدر جزئی به نظر می‌رسد. 


مهارت‌های ضعیف سازمانی پاشنه آشیل حتی درخشان‌ترین و خوش‌فکر‌ترین حسابداران در این زمینه خواهد بود.


سازماندهی خوب این اطمینان را می‌دهد که حساب‌ها همیشه قادر به دسترسی سریع به هرگونه ماده قانونی موردنیاز هستند‌، که باعث بهینه‌سازی، بهره‌وری و آزاد شدن زمان بیشتری می شود.

 

 

هوشیاری


وضعیت اقتصاد و تفاوت‌های ظریف قانون مالیات در هر زمانی قابل تغییر است، بنابراین ضروری است که یک حسابدار همیشه از آخرین اصلاحات مطلع باشد. این واقعیت که این رشته دائماً در جریان است یکی از اصلی‌ترین دلایل ضرورت تخصص حسابدار در وهله اول است.

 

حتی اگر حسابدار از تمام جزئیات خوب آگاهی داشته باشد، باید همیشه در این زمینه آپدیت باشد تا اطمینان حاصل شود که دانش او هنوز مرتبط و قابل استفاده است.


یک حسابدار خوب همیشه باید درشرایط بحرانی قبل از اینکه مشکل جدی به وجود آید از خود واکنش درستی نشان دهد.

 

 

جمع‌بندی:


مهمترین ویژگی های حسابدار خوب، نوآوری، قابلیت اطمینان بودن و مهارت های قوی سازمانی است این ویژگی‌ها حسابداران معمولی را از حسابداران حرفه‌ای جدا می‌کند.


یک حسابدار خوب و استثنایی بیش از هر چیز باید دارای دو ویژگی حیاتی باشد: اشتیاق اصیل به حوزه کاری خود که آن را وادار می‌کند دائماً از آخرین اخبار مطلع شود و تمرکز قوی در ارائه خدمات به هر مشتری حتی بهتر از آنچه انتظار دارند. برای بهترین بودن در صنعت، تحویل بیش از حد، سیاست استاندارد در حسابداری است.


با سپاس از شما، لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید و ما را در این مسیر یاری نمایید.

 

منبع: topaccountingdegrees.org