نرم افزار ابری چیست؟

نرم افزار ابری

 

 

نرم افزار ابری (رایانش ابری) ارائه خدمات مختلف از طریق اینترنت است. این منابع شامل ابزارها و برنامه‌هایی مانند ذخیره سازی داده‌ها، سرورها، پایگاه‌های داده، شبکه و نرم افزار است.

ذخیره سازی مبتنی بر کلاود (cloud) به جای نگه داشتن فایل‌ها در یک مکان اختصاصی یا دستگاه ذخیره سازی محلی، آنها را در یک پایگاه داده از راه دور ذخیره و دسترسی آن را امکان پذیر می‌کند.

تا زمانی که یک دستگاه الکترونیکی به وب دسترسی داشته باشد، به داده‌ها و برنامه‌های نرم افزاری برای اجرای آن دسترسی دارد.

محاسبات ابری به دلایلی از جمله صرفه‌جویی در هزینه، افزایش بهره‌وری، سرعت و کارایی، عملکرد و امنیت مورد توجه بسیاری از مردم و مشاغل مختلف قرار گرفته است.

 

انواع نرم افزار ابری

 

 نرم افزار ابری (رایانش ابری) یک فناوری واحد مانند میکروچیپ یا تلفن همراه نیست. بلکه این سیستم در درجه اول از سه سرویس تشکیل شده است: 

 

•    نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)
•    زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) 
•    پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS)

 


نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS): شامل مجوز استفاده از یک نرم‌افزار برای مشتریان است. مجوزها معمولاً از طریق مدل pay-as-you-go یا در صورت تقاضا ارائه می‌شوند. این نوع سیستم را می‌توان در Microsoft Office 365.1 یافت.


زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS): شامل روشی برای ارائه همه چیز از سیستم عامل‌ها به سرورها و ذخیره‌سازی از طریق اتصال مبتنی بر IP به عنوان بخشی از یک سرویس درخواستی است.

 

مشتریان می توانند از نیاز به خرید نرم افزار یا سرور جلوگیری کنند و در عوض این منابع را در یک سرویس برون سپاری درخواست می‌کنند. مثال‌های معروف سیستم IaaS شامل IBM Cloud و.2 3 Microsoft Azure است.


پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS): به عنوان پیچیده‌ترین سه لایه محاسبات مبتنی بر، ابر در نظر گرفته می‌شود. PaaS شباهت‌هایی با SaaS دارد، تفاوت اصلی PaaS در این است که به جای ارائه نرم افزار به صورت آنلاین، در واقع بستری برای ایجاد نرم افزار فراهم می‌کند که از طریق اینترنت مهیا می‌شود. این مدل شامل سیستم عامل هایی مانند: Salesforce.com و Heroku است.

 

 

انواع نرم افزار ابری

 

 

سرویس‌های ابری


صرف نظر از نوع خدمات، خدمات نرم افزار ابری مجموعه ای از سرویس‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد از جمله:

 

•    پست الکترونیک
•    ذخیره سازی، تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی اطلاعات
•    ایجاد و آزمایش برنامه‌ها
•    تجزیه و تحلیل داده‌ها
•    پخش صوتی و تصویری
•    تحویل نرم افزار در صورت تقاضا


چه کسانی از نرم افزار ابری استفاده می‌کنند؟


نرم افزار ابری (رایانش ابری) هنوز یک سرویس نسبتاً جدید است اما توسط سازمان‌های مختلفی از شرکت‌های بزرگ گرفته تا مشاغل کوچک، سازمان های غیرانتفاعی، سازمان‌های دولتی و حتی مصرف‌کنندگان شخصی نیز از آن استفاده می‌کنند.