ابر خصوصی چیست؟

ابر خصوصی چیست؟

 

ابر خصوصی نوعی محاسبات ابری است که مزایایی مشابه ابر عمومی را دارد. برخلاف ابرهای عمومی که خدمات را به چندین سازمان ارائه می‌دهند، معماری یک ابر خصوصی به گونه‌ای طراحی شده که به نیازها و اهداف یک سازمان اختصاص یافته است.

 

 

تعریف ابر خصوصی


ابر خصوصی یک سرویسی از نرم افزار ابری است که خدمات محاسباتی در آن از طریق اینترنت یا یک شبکه داخلی خصوصی ارائه می‌شود و تنها به یک کاربر اختصاص می‌یابد. 


رایانش ابری خصوصی که ابری داخلی یا شرکتی نیز نامیده می‌شود، با کنترل و سفارشی‌سازی منابع اختصاصی و با استفاده از زیرساخت محاسباتی که دارد می‌تواند امکانات ابر عمومی را برای کسب‌و‌کارها فراهم کند.


علاوه بر این، ابرهای خصوصی از طریق فایروال‌های شرکت و میزبانی داخلی سطح بالاتری از امنیت و حریم خصوصی را به کاربران ارائه می‌دهند.


در این سرویس به کاربران اطمینان داده می‌شود که ارائه‌دهندگان شخص ثالث به فعالیت‌ها و داده‌های حساس آن‌ها دسترسی ندارند.


یک اشکالی که این سرویس دارد این است که بخش فناوری اطلاعات شرکت مسئول هزینه و پاسخگویی مدیریت ابر‌خصوصی است.


بنابراین ابرهای خصوصی همان هزینه‌های کارمندی‌، مدیریت و نگهداری را دارند که در روش سنتی وجود دارد.

 

 

 

انواع مدل‎‌های سرویس ابر خصوصی

 

  • زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS): که به شرکت اجازه می‌دهد از منابع زیرساختی مانند محاسبه، شبکه و ذخیره‌سازی به عنوان سرویس استفاده کند. 

 

  • پلت فرم به عنوان یک سرویس (PaaS): که به یک شرکت امکان می‌دهد همه چیز، از برنامه‌های ساده مبتنی بر ابر تا برنامه‌های سازمانی پیشرفته را فعال کند.


ابرهای خصوصی همچنین می‌توانند با ابرهای عمومی ترکیب شوند و یک ابر ترکیبی ایجاد کنند، به این ترتیب کسب‌و‌کارها می‌تواند از فضای بیشتر و خدمات محاسباتی در مقیاس عمومی در هنگام افزایش تقاضای محاسبات استفاده کنند. 

 

انواع مدل‎‌های سرویس ابر خصوصی

 

ابرهای خصوصی چگونه کار می کنند؟


ابرهای خصوصی به تعداد انگشت‌شماری از فن‌آوری‌های مختلف متکی هستند، اما درک نحوه کار عملکرد ابرهای خصوصی از نکات مهم است. یک ابر خصوصی از فناوری مجازی‌سازی برای ترکیب منابع حاصل از سخت افزار فیزیکی در فضاهای مشترک استفاده می‌کند. 


به این ترتیب، ابر مجبور نیست با مجازی‌سازی منابع، یکباره از مجموعه‌ای از سیستم‌های مختلف فیزیکی، استفاده کند.


با افزودن یک لایه از نرم‌افزار مدیریت، با کمک به مدیران ابر، ردیابی و بهینه‌سازی استفاده، نظارت بر نقاط یکپارچه‌سازی و حفظ و بازیابی داده‌ها، امکان کنترل اداری بر زیرساخت‌ها، سیستم‌عامل‌ها، برنامه‌ها و داده‌ها فراهم می‌شود.


وقتی لایه اتوماسیون نهایی برای جایگزینی یا کاهش تعامل انسان با دستورالعمل‌ها و فرایندهای تکرار شونده اضافه می‌شود، اجزای سرویس ابر کاملاً کامل شده و این مجموعه فناوری اکنون یک ابر خصوصی است.

 

 

 

بیشتر بخوانید: ابر عمومی چیست؟

 

 

 

چرا باید از ابرخصوصی استفاده کرد؟

 

ابر خصوصی راه حل ایده آلی برای مدیران فناوری اطلاعات است که می‌خواهند منابع شرکتی را در صورت تقاضا در دسترس قرار دهند، اما نمی‌توانند (یا نمی خواهند) از ابر عمومی استفاده کنند.

 

این موضوع می‌تواند به دلیل سیاست‌های امنیتی، بودجه‌، الزامات انطباق یا مقررات باشد‌، مانند قوانینی که در صنایع بهداشتی و خدمات مالی  استفاده می‌کنند.


این صنایع از پروتکل‌های رمزگذاری و دیوارهای آتش برای ایمن‌سازی سیستم‌های فناوری اطلاعات خود استفاده می‌کنند، ابرهای خصوصی به دلیل محدودیت در دسترسی، امنیت بیشتری را در مقایسه با ابرهای عمومی ایجاد می‌کنند.


اینکه شما در زیرساخت‌های ابری خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کنید یا نه به میزان کارهایی که باید پشتیبانی شوند نیز بستگی دارد.


حجم کارهای سنتی به خوبی توسط محصولات مجازی‌سازی سازمانی پشتیبانی می‌شود. اما کارهای به هم پیوسته که معمولاً در توسعه، تحقیقات و ارتباطات از راه دور انجام می‌شوند، توسط ابرهای خصوصی بهتر پشتیبانی می‌شوند.

 

ابر خصوصی

 

مزایای ابر خصوصی

 

ابرهای خصوصی باعث کاهش مصرف می‌شوند. آنها به شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا منابع را به هر طریقی که بخواهند به طور خودکار پیکربندی کنند، و منابع محدود به نصب فیزیکی تجهیزات نباشند.


مزایای ابر خصوصی شامل:

 

  • افزایش زیرساخت با ظرفیت بالا برای برای رسیدگی به انجام محاسبات و ذخیره سازی داده ها با حجم گسترده
  • استفاده از سرویس‌های آماده به ‌کار که از رابط‌های کاربری خودکار و اختصاصی سازی شده برای سازمان شما، استفاده می‌کنند.
  • تخصیص به موقع و کارآمد منابع بر اساس نیازهای کاربر
  • افزایش آگاهی و دید بیشتر نسبت به منابع رایانشی در زیرساخت ها
  • بهینه‌سازی و کاهش ظرفیت‌های خالی استفاده نشده
  • امکان اختصاصی‌سازی به صورت خودکار و توزیع متوازن منابع مورد نیاز، با توجه به اینکه این امکانات توسط تنظیمات نصب فیزیکی محدود نشده است 
  • پیاده سازی حریم خصوصی و امنیتی پیچیده و بالا، به طور اختصاصی برای شرکت یا سازمان که امکان ارائه آن‌ها بر روی ابر عمومی مهیا نیست.

 


جمع‌بندی:


ابر خصوصی غالبا برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ که حجم داده‌های آن‌ها زیاد و بسیار مهم است استفاده می‌شود. اشکال ابرهای خصوصی این است که بخش فناوری اطلاعات شرکت مسئول هزینه و پاسخگویی مدیریت ابر‌ است. 


این یعنی همان هزینه‌های کارمندی‌، مدیریت و نگهداری که در روش سنتی وجود دارد. اگر دارای کسب و کار بزرگ هستید استفاده از سرویس ابر خصوصی برای حفظ امنیت، ذخیره سازی داده‌ها و همچنین حفظ حریم خصوصی برای شما بهترین گزینه است.

 

با سپاس از شما، لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید و ما را در این مسیر یاری نمایید.

 

منبع: redhat.com