تفاوت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی

 

مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی و حقوقی

 

 

همانطور که قبلا صحبت کردیم مالیات بر درآمد یکی از انواع مالیات‌های مستقیم بوده که خود به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی صحبت کنیم.

 

 

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی


اشخاص حقیقی افراد و صاحبان کسب‌و‌کاری هستند که به صورت شخصی اقدام به فعالیت اقتصادی می‌کنند و موظف هستند که مالیات اشخاص حقیقی را پرداخت کنند.


طبق ماده ۹۳ قانون مالیات‌های مستقیم هر نوع درآمدی که شخص حقیقی از طریق اشتغال به مشاغل تجاری، خدماتی، پزشکی و یا سایر درآمدها در ایران کسب کند پس از کسر معافیت های مقرر مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می‌باشد.


در ضمن طبق تبصره ۳ ماده ۱۷۷ قانون مالیات مستقیم صاحبان مشاغل موظفند ظرف مدت ۴ ماه از تاریخ شروع فعالیت مراتب را کتباً به اداره امور مالیاتی اعلام نمایند.


طبق ماده 95قانون مالیات مستقیم صاحبان مشاغل باید مالیات خود را طبق اصول و ضوابط تنظیم، نگهداری و اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس آنها تسلیم نمایند و بر همین اساس صاحبان مشاغل به سه گروه تقسیم می شوند.


گروه اول: مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی، بیشتر از مبلغ سی‌میلیارد ریال باشد.


گروه دوم: مجموع فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی بیشتر از مبلغ ده‌میلیارد و تا سی‌میلیارد ریال باشد.


گروه سوم: مودیانی که در گروه‌های اول و دوم قرار نمی‌گیرند، جز گروه سوم محسوب می‌شوند.

 

 

نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی


طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات مستقیم نرخ مالیات اشخاص حقیقی شامل:

 

  • درآمد اشخاص حقیقی تا میزان 500 میلیون ریال مشمول مالیات سالانه به میزان 15 درصد
  • درآمد اشخاص حقیقی بین 500 میلیون ریال تا 1 میلیارد ریال مشمول مالیات سالانه به میزان 20 درصد
  • درآمد اشخاص حقیقی از 1 میلیارد ریال به بالا مشمول مالیات سالانه به میزان 25 درصد

 

 نکته در نحوه محاسبه مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی: پس از کسر معافیت های سالانه اشخاص حقیقی، محاسبه مالیات از طریق جدول 131 به ازای هر ده درصد ( ۱۰ ٪ ) افزایش درآمد ابرازی نسبت به درآمد ابرازی سال گذشته مودی یک واحد درصد و حداکثر ۵ واحد درصد از نرخ‌های ذکر شده کاسته می‌شود. ملاک برخورداری از این معافیت تسویه بدهی مالیاتی سال گذشته و تسلیم اظهارنامه در مهلت اعلام شده از سوی امور مالیاتی می‌باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد مالیات کسب و کار اینترنتی

 

 

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی


شرکت‌ها و سازمان‌هایی که اطلاعات خود را در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت نمودند و دارای شماره‌ی ثبت می‌باشند، مشمول مالیات بر درآمد هستند.

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی مهمترین منبع مالیاتی برای دولت‌ها در سراسر دنیا است که بخش زیادی از بودجه دولت‌ها را تامین می کند. نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها در نزدیک به 60 کشور جهان بیش از 25 درصد است. در ایران نیز شرکت‌ها و سازمان ها باید طبق قانون 25 درصد از درآمد خود را بعد از کسر هزینه‌ها و معافیت‌ها پرداخت کنند و  همچنین باید اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال و ثبت کنند.

 

 

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

 

 

میزان جریمه عدم پرداخت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی


طبق ماده ۱۹۲، در صورتی که اشخاص حقیقی اظهارنامه خود را تکمیل نکنند، ۳۰ درصد از مالیات را باید به عنوان جریمه بپردازند که قابل بخشش هم نیست و همچنین اگر اظهارنامه خود را برای سه سال متوالی تسلیم نکنند، مشمول مجازات می‌شوند که این مجازات شامل زندان یا محکومیت نقدی مشخص شده است.


 

جمع بندی: 


مالیات بر در آمد اشخاص حقیقی و حقوقی نیز یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که رعایت قوانین مالیاتی در آن الزامی و عدم رعایت موارد قانونی باعث پرداخت جریمه نقدی و بعضا زندان می‌شود. در مالیات بر اشخاص حقیقی مالیات بر شخص طبق شرایط تعلق می‌گیرد ولی در مالیات بر در آمد اشخاص حقوقی مالیات به شرکت تعلق می‌گیرد و میزان آن 25 % از درآمد آن شرکت است.

 

با سپاس از شما، لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید و ما را در این مسیر یاری نمایید.