مالیات تراکنش های بانکی

مالیات تراکنش های بانکی

 

 

یکی از مواردی که به تازگی توجه زیادی به آن شده است بحث مالیات تراکنش‌ های بانکی و بررسی تراکنش‌ها و حساب‌های بانکی است.

 

این اقدام قانونی برای جلوگیری از پولشویی و فساد مالی توسط افراد و شرکت‌هایی که قصد تخلف دارند صورت می‌گیرد. 

 

در واقع هدف از قانون مالیات تراکنش‌ های بانکی این نیست که دولت و سازمان امور مالیاتی قصد دریافت مالیات از حساب های بانکی را داشته باشند و همچنین در قانون نیز این اجازه داده نشده است بلکه هدف شناسایی اشخاص و جلوگیری از جرم است.

 

برابر بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور به شماره  16/99/200 مورخ 1399/01/31 اظهارات مکتوب مودیان مالیاتی از مهمترین اسناد و مدارک مثبته در امر تشخیص مالیات بوده و چنانچه اسنادی خلاف اظهارات مودی موجود نباشد، اظهارات مودی مورد تایید می‌باشد.

 

تعیین شغل و فعالیت بدون اسناد و مدارک مثبته از سوی گروه رسیدگی بر خلاف قانون و عدالت مالیاتی است.

 

 

 

 

 کدام تراکنش‌ها مشکوک هستند؟

 

 

ملاک سازمان امور مالیاتی میزان سرمایه موجود در حساب های بانکی اشخاص نیست بلکه آنچه برای اداره مالیات اهمیت دارد، تراکنش های بانکی اشخاص است؛ یعنی میزان پولی که از حساب آن‌ها خارج و یا به حساب آن‌ها واردشده است.

 

اگر جمع گردش بدهکار یا بستانکار مجموع حسابهای بانکی اشخاص حقیقی در طی یکسال بیشتر از پنجاه میلیارد ریال ( ۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) باشد، دفتر بازرسی مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی موظف است که حساب های بانکی مشکوک را مورد استعلام قرار داده و نتیجه را به ادارات کل امور مالیاتی ذیربط ارسال نماید.

 

در صورتی که حساب بانکی اشخاص از حد نصاب کمتر باشد، مالیات تراکنش های بانکی به این حساب ها تعلق نمی گیرد.
 

 

 

نحوه رسیدگی و بررسی تراکنش های بانکی

 

 

سازمان امور مالیاتی اشخاص، سازمان و شرکت‌هایی که تراکنش بالایی در ماه دارند را رصد کرده و از آن‌ها خواسته می‌شود که توضیحاتی در مورد تراکنش های بانکی خود ارائه دهند.


بر اساس بخشنامه 16/99/200 ، در ادارات سازمان امور مالیاتی، کمیته ویژه ای متشکل از افراد زیر تشکیل می‌شود:

 

  • مدیر کل امور مالیاتی(رییس کمیته)
  • معاون حسابرسی مالیاتی (دبیر کمیته)
  • رییس امور حسابرسی مالیاتی(مدیر حسابرسی مالیاتی) ذی ربط
  • نماینده دادستانی انتظامی مالیاتی
  • مسئول حراست اداره کل
  • روسای گروه حسابرسی ویژه

 

این کمیته در ابتدا گردش حساب های بانکی را با سوابق مالیاتی و فعالیت‌های مودی مطابقت داده، در صورتی که گردش حساب بانکی مودی از نظر سازمان امور مالیاتی مشکوک و از سقف مشخصی بالاتر باشد و یا واریزی های مشکوکی داشته باشد، از مودی جهت ارائه توضیحات دعوت می‌شود و حسابرسی مالیاتی انجام می‌شود.

 

 بر این اساس صورتجلسه ای مبنی بر عدم نیاز به صدور برگ تشخیص مالیات توسط کمیته مذکور تنظیم و از طریق اداره کل ذی ربط برای دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی ارسال می شود. 

 

 

 

تراکنش‌های بانکی معاف از مالیات کدام هستند؟

 

 

طبق بخشنامه 16/99/200 تراکنش‌هایی که ماهیت درآمدی ندارند و توسط سازمان امور مالیاتی ارزیابی نمی‌شوند شامل موارد زیر است:

 

  •  تراکنش‌های بانکی مربوط به اعضای هیات مدیره و سهامداران اشخاص حقوقی با تایید شخص حقوقی مورد نظر
     
  • دریافتی و پرداختی مرتبط به حق شارژ
  • دریافتی و پرداختی به حساب بستگان (در صورتی که ماهیت درآمدی آن توسط اداره امور مالیاتی اثبات نشود)
  • تسهیلات بانکی دریافتی
  • انتقالی بین حساب‌های شخص
  • انتقال بین حساب‌های شرکا در مشاغل مشارکتی
  • تنخواه‌های واریزی به حساب اشخاص توسط کارفرما با تایید کارفرمای ذی ربط
  • دریافت‌ها و پرداخت‌های سهامداران و اعضای هیات مدیره اشخاص حقوقی که طرف مقابل آن در دفاتر شخص حقوقی در حساب‌های دریافتنی و پرداختنی (جاری شرکا) منظور شده است.
  • قرض و ودیعه دریافتی و پرداختی
  • وجوه دریافتی ناشی از جبران خسارت
  • انتقالی بین حساب‌های بانکی اشخاص در صورتی که مربوط به درآمد نباشد
  • مبالغ دریافتی و پرداختی اشخاص به عنوان واسط باتوجه به فضای کسب و کار اشخاص حقیقی (در صورتی که ماهیت درآمدی آن توسط اداره امور مالیاتی اثبات نشود)

 

 

چگونه از تراکنش های بانکی خود در سازمان امور مالیاتی دفاع کنیم؟

 

اگر به خاطر تراکنش های بانکی به سازمان امور مالیاتی احضار شده‌اید و یا ممکن است در آینده احضار بشوید، باید دلایل محکم و قانع کننده‌ای برای تراکنش های بانکی خود داشته باشید، لذا دفاع در مقابل ممیزین مالیاتی کار سخت و پیچیده‌ای است. 


برای اینکه بتوانید به درستی از پرونده مالیاتی خود دفاع کنید، باید به قوانین مالیاتی آگاهی و تجربه کافی در این زمینه را نیز داشته باشید. شما می‌توانید با یک مشاور مالیاتی حرفه ای در این زمینه مشورت نمایید تا به مشکل بر نخورید. مشاوران ما در جهش تکنولوژی همواره آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشند.

 

جمع بندی:

 

بحث مالیات تراکنش های بانکی مدتی است که به منظور جلوگیری از پولشویی و فساد مالی در حال رسیدگی و انجام است. این مالیات شامل حساب های بانکی می‌شود که جمع گردش بدهکار یا بستانکار مجموع حسابهای بانکی اشخاص حقیقی در طی یکسال بیشتر از پنجاه میلیارد ریال ( ۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) باشد. لذا هنگام انجام تراکنش و گردش حساب به این نکته توجه بفرمایید تا دچار مشکل نشوید.