مالیات استارت آپ ‌ها چگونه محاسبه می شود؟

مالیات استارت آپ ها چگونه محاسبه می شود؟

 

 

 

یکی از مشکلاتی که استارت آپ‌ ها و شرکت‌های نوپا با آن مواجه هستند بحث مالیات است. بسیاری از افراد بدون آگاهی و در نظر گرفتن قوانین مالیاتی کشور و مالیات استارت آپ ها کسب و کار خود را آغاز می‌کنند.

 
عدم توجه به مسئله مالیات و فرار از آن مشکلات جدی را به وجود می‌آورد. در این مقاله به بررسی مالیات استارت آپ‌ ها و قوانین آن می‌پردازیم.

 

 

 

استارت آپ چیست؟


استارت آپ یک شرکت نوپا است که توسط یک یا چند کارآفرین تاسیس شده است تا یک محصول یا خدمات منحصر به فرد تولید کند و آن را به بازار عرضه کند. از نظر ماهیت، استارت آپ معمولی معمولاً با کمترین هزینه از بنیانگذاران یا دوستان و خانواده‌هایشان ایجاد می‌شود.

 

 

 

نحوه محاسبه مالیات استارت آپ‌ ها


نحوه محاسبه مالیات استارت‌ آپ ها به این صورت است که این شرکت‌ها می‌توانند در  ابتدای شروع فعالیت به صورت حقیقی و حقوقی فعالیت خود را آغاز کنند.


پس از ثبت شرکت اولین کاری که باید انجام دهند تکمیل پرونده مالیاتی می‌باشد.


طبق ماده ۴٨ قانون مالیات‌های مستقیم، شرکت‌های نوپا بعد از ثبت شرکت و تشکیل پرونده مالیات، تا دو ماه فرصت دارند که مالیات بر حق تمبر سرمایه شرکت را پرداخت کنند. به طور مثال اگر سرمایه اولیه یک استارت آپ، 30/000/000 ریال باشد، پس از ضرب در عدد 0.0005 حق تمبر آن بدست می‌آید که می‌شود 15/000 ریال

 


طبق ماده ۱ آیین نامه، شرکت های نوپا:


هر شرکت خصوصی و تعاونی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که کمتر از سه سال از تاریخ ثبت آن گذشته است، مادامی که از تمام شرایط زیر برخوردار باشد:

 

  1. حداکثر سرمایه ثبتی شرکت دو میلیارد و پانصد میلیون (2/500/000/00) ریال باشد.

  2. درآمد شرکت در سال کمتر از پنج میلیارد (5/000/000/000) ریال باشد. این مبلغ در سال ۱۳۹۸ ملاک است و در سال‌های بعد بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط کارگروه موضوع تبصره ماده (۱۰) این تصویب نامه تعدیل و اعلام خواهد شد.

  3. مؤسسین و صاحبان سهام شرکت نسبت به توزیع سود اقدام نکنند و با رعایت قانون تجارت به حساب افزایش سرمایه شرکت منظور نمایند و دریافتی ماهانه آنها از سه برابر حداقل حقوق و دستمزد سالیانه کارگران مشمول قانون کار بیشتر نباشد.

  4.  مشخصات شرکت در سامانه متمرکز درخواست خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران ثبت شده باشد.

 

 

 

قوانین مالیاتی حمایت از استارت آپ ‌ها


طبق ماده ١٠ آیین‌نامه، اگر شرکت‌های مورد حمایت ساکن مراکز رشد، در فضاهای کاری اشتراکی و شتابدهنده‌ها باشند، سازمان امور مالیاتی کشور و همچنین سازمان تامین اجتماعی موظف هستند نسبت به تخصیص کدهای مودی و کارگاهی اقدام کنند، البته صدور هرگونه مفاصاحساب برای شناسه‌های مذبور با رعایت قوانین و مقررات مشخص شده می‌باشد.

 

تبصره_فهرست مراکز رشد، فضاهای کاری و شتابدهنده‌ها توسط کارگروهی مرکب از وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری، اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری، رییس جمهور، سازمان‌های امور مالیاتی کشور و همچنین سازمان تأمین اجتماعی اعلام می‌شود.

 

 

 

معافیت مالیاتی استارت آپ ها


بر طبق آیین‌نامه زمان فعالیت استارت آپ‌ ها باید کم تر از 3 سال باشد. یعنی از زمان تاسیس شرکت تا 3 سال بعد از آن (در صورت وجود شرایط دیگر) مشمول معافیت‌هایی خواهند بود.


نکته دیگر در مورد استارت آپ ها میزان سرمایه شرکت است (برای سال 98 این عدد 250 میلیون تومان تعیین شده است) اگر شرکت قادر باشد سرمایه ای بیشتر از این میزان را جذب کند، جز ء شرکت‌های بزرگ محسوب شده و باید مانند شرکت‌های بزرگ با آن برخورد کرد.

 

میزان در آمد شرکت نیز باید محدود باشد در صورتی که درآمد استارت آپ از مبلغ  تعیین شده بیشتر باشد، همانند دیگر شرکت‌های بزرگ با آن برخورد می‌شود.


موضوع دیگری که برای استارت آپ ها در نظر گرفته شده، این است که صاحبان و موسسان آن اقدام به تقسیم سود نکنند بلکه آنها هر چقدر درآمد دارند را دوباره در شرکت سرمایه گذاری کنند. زیرا هنگامی که صاحبان شرکت درآمد خود را چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم تقسیم کنند، مشخص می‌شود که قصد سرمایه‌گذاری برای ایده‌ی خویش را نداشته و می‌خواهند از این راه دست به فرار مالیاتی بزنند.


به منظور حمایت از استارت آپ ها طرح نوآفرین به تصویب دولت رسید:


طبق ماده ٢ آیین نامه: شرکت‌ها به شرط تولید یک خدمت یا محصول می‌توانند معاف از پرداخت مالیات باشند.


طبق ماده ٧ آیین‌نامه : استارت آپ هایی که دارای تعدادی ‌بنیانگدار باشند، موسسین آن نیاز به پرداخت مالیات ندارند.


طبق ماده ۶ آیین‌نامه: استارتاپ ها می توانند کارورز داشته باشند و کارورز می‌تواند به مدت دو سال در یک استارت‌ آپ مشغول به فعالیت شود. حق بیمه فرد کارورز توسط دولت پرداخت می‌شود.


طبق ماده ١٠ آیین‌نامه: فضاهای کاری اشتراکی و شتاب‌دهنده‌ها به رسمیت شناخته شده‌اند و به این ترتیب فضاهای کاری اشتراکی می‌توانند چند کد کارگاهی بیمه دریافت کنند، یعنی اگر در یک مکان ٣ شرکت مشغول به کار هستند،  هر کدام از آنان می‌توانند کد کارگاهی خود را با یک آدرس دریافت نمایند.

 

 

 

جمع بندی: 


با توجه به فضای کسب و کار امروز و وجود جوانان خلاق و با استعداد، فضای رشد برای ایجاد استارت آپ بسیار زیاد شده است، البته بحث مالیات استارت‌آپ هم در این بین مطرح است که دولت تدابیری برای آن اندیشیده است. مالیات استارت آپ‌ ها هم مانند سایر مالیات‌ها قوانین مربوط به خودش را دارد که باید طبق چارچوب قانون انجام شود.

 

با سپاس از شما، لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید و ما را در این مسیر یاری نمایید.