همه چیز در مورد مالیات کسب و کار اینترنتی

 

 

این روزها بحث مالیات کسب و کار اینترنتی بسیار داغ است. با گسترش تکنولوژی و بستر اینترنت، اغلب صاحبان کسب‌‌ و‌ کارهای سنتی به فکر مهاجرت به سمت کسب ‌و ‌‌کارهای اینترنتی و پیوستن به این شبکه عظیم هستند.

 

با این وجود جدا از تمامی مسائلی که صاحبان کسب ‌و ‌کار با آن درگیر هستند، یک دغدغه مشترک در بین همه آنها وجود دارد و آن هم پرداخت مالیات است. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا  صاحبان کسب و کار اینترنتی هم باید مالیات پرداخت کنند؟

 

اغلب صاحبان کسب و کارهای اینترنتی بر این باور هستند که چون به صورت اینترنتی در حال فعالیت هستند نباید مالیات پرداخت کنند در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است و طبق قانون مالیات‌های مستقیم تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی حتی اگر در خارج از ایران زندگی کنند مشمول پرداخت مالیات می‌باشند.  


در ادامه به بررسی مالیات کسب و کار‌ اینترنتی می‌پردازیم. 

 

 

اطلاعیه سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات کسب و کار اینترنتی

 

بر طبق این اطلاعیه، صاحبان کسب‌ و‌ کارها و فروشگاه‌های اینترنتی (اشخاص حقیقی و حقوقی) با سایر فعالان اقتصادی تفاوتی نداشته و مشمول قوانین مالیاتی مربوط می‌باشند و باید تمامی موارد قانونی را اجرا نمایند تا مشمول جرایم قانونی مقرر نشوند. 

 


جزئیات این اطلاعیه را می توانید در سایت سازمان امور مالیاتی کشور مشاهده نمایید.

 

 

 

عدم پرداخت مالیات کسب و کار اینترنتی باعث بروز چه مشکلی می شود؟


عدم پرداخت مالیات توسط صاحبان فروشگاه‌ها و کسب و کارهای اینترنتی و دیگر مودیان مالیاتی، باعث می‌شود که این مشاغل از معافیت مالیاتی برخوردار نشوند و همچنین ممکن است شامل جرایم مالیاتی شوند.

 

 

 

تکالیف مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی


تکالیف قانونی صاحبان کسب و کارهای اینترنتی (اشخاص حقیقی و حقوقی) به شرح زیر است:

 

  1. تشکیل پرونده
  2. ثبت نام الکترونیکی و دریافت شماره اقتصادی در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور و ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده بر اساس فراخوانهای هفت گانه
  3. صدور صورتحساب موضوع ماده 8 آئین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم و همچنین، وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده از کالاهای مشمول این مالیات (حسب مورد)
  4. تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی (اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه سال بعد و اشخاص حقوقی حداکثر ظرف چهارماه پس از پایان سال مالی و مشمولین مالیات بر ارزش افزوده ظرف مدت 15 روز پس از پایان هر دوره مالیاتی) و پرداخت مالیات مربوط
  5. ارائه فهرست معاملات فصلی (حسب مورد)
  6. ارائه فهرست حقوق کارکنان و پرداخت مالیات متعلقه
  7. نگهداری دفاتر، صورت درآمد و هزینه ماهانه، خلاصه درآمد و هزینه سالانه و اسناد و مدارک حسب مورد و ارائه آنها به ماموران مالیاتی ذیربط برای رسیدگی در صورت درخواست کتبی آنها.

 

ضمنا مودیان مالیاتی فوق بایست حسب مورد اقدام به پرداخت حق تمبر نمایند.

 

 

مالیات حقوق کارمندان کسب و کارهای اینترنتی


صاحبان کسب و کارهای اینترنتی مانند سایر مشاغل باید لیستی از حقوق کارمندان خود را آماده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. این فهرست باید در بخش "فهرست مالیات حقوق الکترونیکی" ارسال و مالیات پرداخت شود.

 

 

معافیت‌های مالیاتی کسب و کار اینترنتی


کسب و کارهای اینترنتی که فعالیت  آنها در زمینه نشر دیجیتال ( فروش فایل) باشد و اگر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فروش فایل را اخذ کرده باشند باید مطابق بند ل ماده 139 ق مالیات‌های مستقیم از پرداخت مالیات معاف باشند.

 


جمع بندی 

 

مالیات کسب و کار اینترنتی نیز مانند سایر مشاغل سنتی است و تفاوتی در ماهیت آن ندارد. لذا صاحبان کسب و کار اینترنتی نباید دچار این اشتباه شوند که مالیات به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.


در هر صورتی صاحبان کسب و کار مکلف به رعایت قوانین وضع شده از سمت سازمان امور مالیاتی هستند و تخلف از قوانین باعث می‌شود که این مشاغل از دریافت معافیت مالیاتی محروم و بعضا شامل جرایم مالیاتی شوند.

 

با سپاس از شما، لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید و ما را در این مسیر یاری نمایید.