آیا تا به حال به این فکر کردهاید که برای کسبوکار خود یک بیزینس پلن تهیه کنید؟
لازمه شروع هر کسب وکاری داشتن یک طرح تجاری همه جانبه است تا شما را به اهداف کوتاه و بلند مدتتان برساند.
یک بیزینس پلن دقیق و کاملاً حساب شده میتواند شما را در راهاندازی، فعالیت، رشد کسبوکار و جذب سرمایه کمک کند.
اگر چه ممکن است محصول یا خدمات منحصر به فردی داشته باشید، اما میتوانید از همان مراحلی که بسیاری از کارآفرینان برای ایجاد بیزینس پلن برای شرکت جدید یا موجود خود استفاده میکنند، استفاده کنید.
با استفاده از نمونههای طرحهای تجاری موفق، میتوانید دستورالعملهای گام به گام را دنبال و طرحی متناسب با شرکت خود ایجاد کنید.
هدف خود را در نظر بگیرید
برنامههای تجاری دارای دو هدف اصلی هستند:
- ایجاد یک راهنمای عملی برای شروع و راه اندازی کسبوکار
- متقاعد کردن وامدهندگان و سرمایهگذاران برای اینکه شما گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری هستید.
اگر در حال ایجاد یک بیزینس پلن برای فعالیت در کسبوکار خود هستید، بر روی برنامه ریزی بازاریابی و روشهای تحقیق و تولید خود تأکید کنید تا راهنمای شما باشد. اگر از طرح جمعآوری سرمایه استفاده میکنید ، بر پیشبینیهای مالی خود تأکید کنید.
طرح کلی ایجاد کنید
قبل از شروع نوشتن بیزینس پلن خود، تعیین کنید که محتوای شما شامل چه مواردی میشود، چگونه اطلاعات را پرزنت میکنید، دادهها و مواد پشتیبانی مورد نیاز شما چیست. برای هر یک از بخش های زیر برنامه ریزی کنید:
- صفحه جلد
- فهرست مطالب
- خلاصه فعالیتهای اجرایی
- بخش بازاریابی
- پیشبینیهای مالی
- مواد پشتیبانی
بخش بازاریابی خود را به بخشهای زیر تقسیم کنید:
- نمای کلی بازار، از جمله مشخصات مشتری و تجزیه و تحلیل رقبا
- توضیحات محصول
- استراتژی قیمت گذاری
- استراتژی برند
- استراتژی توزیع
- استراتژی ارتباطات
پس از اتمام برنامه خود، خلاصه فعالیتهای اجرایی خود را بنویسید. این خلاصه باید یک نمای کلی از محصول یا خدمات شما، نمایش نیاز بازار و پیشبینیهای مالی بدون در نظر گرفتن جزئیات پشتیبانی ارائه دهد. بقیه برنامه جزئیات را ارائه میدهد.
بیشتر بخوانید: چه چیزی مانع رشد شرکت ها میشود؟
بر روی بازاریابی تمرکز کنید
بازاریابی محدود به تبلیغات، پروموشن و روابط عمومی نیست. بازاریابی شامل تحقیق و برنامهریزی مقدماتی برای توجیه ورود شما به تجارت است.
این موارد شامل اثبات نیاز به محصول یا خدمات شما در بازار، تمایل افراد به خرید محصول شما و اینکه شما پتانسیل فروش منحصر به فردی دارید که در مقایسه با رقبا میتوانید مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنید.
پیشفرضهای استراتژی قیمتگذاری شما باید به گونهای تعیین شود که سود حاصل از فروش محصول نیز در آن در نظر گرفته شود.
استراتژی توزیع شما باید متمرکز بر این موضوع باشد که جایی که شما برای فروش انتخاب میکنید بهترین ترکیب از حجم فروش و سود ناخالص را ارائه میدهد.
بعد از اثبات این موارد، در مورد چگونگی تبلیغ محصول خود از جمله مارکی که برای شرکت خود در نظر گرفتید، بحث میکنید.
منابع مالی واقعبینانه ارائه دهید
چه زمانی که بیزینس پلن را برای خود مینویسید و چه زمانی که برای وامدهندگان یا سرمایهگذاران، طراحی می کنید سه سناریوی مختلف مالی ایجاد کنید:
سناریو اول: بهترین پیشبینی در مورد هزینههای واقعی و فروش
سناریو دوم: پیشبینیهای حداکثر فروش بزرگترین رقیب شما
سناریو سوم: پیشبینی محافظه کارانهای که کمترین میزان فروش را نشان میدهد، میتوانید به طور موقت کسبوکارتان را زنده نگه دارید.
با تولید دقیق و بررسی هزینههای سربار و بودجه سالانه تنظیم شده برای هر سه سناریوی فروش، از طرح خود پشتیبانی کنید. برای سرمایهگذاران، هزینههای شروع، هزینههای عملیاتی سال اول و بازدهی سرمایهگذاری و سودهای آینده خود را شفاف و مشخص کنید.
جمع بندی
لازمه شروع هر کسبوکاری داشتن یک بیزینس پلن است که میتواند شما را در راهاندازی، فعالیت و رشد کسبوکار و جذب سرمایه کمک کند. با برنامهریزی و اجرای یک طرح دقیق یک کسبوکار میتواند به همه اهداف کوتاه و بلند مدت خود برسد.
با سپاس از شما، لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید و ما را در این مسیر یاری نمایید.
منبع: Small Business