استانداردهای حسابداری چیست؟

استانداردهای حسابداری چیست؟

 


استانداردهای حسابداری یک راهنمای استاندارد است که سیاست‌ها و روش‌های حسابداری مالی را تعیین می‌کند. استانداردهای حسابداری نه تنها باعث شفافیت گزارشگری مالی می‌شود بلکه پاسخگویی مالی را نیز تسهیل می‌کند. 

 

استاندارهای حسابداری راهنمای یک حسابدار است و به آن کمک می کند که چگونه حسابداری کند و از چه روش ها و قوانینی در کار خود استفاده نماید. هر حسابدار باید به این اصول و رویه‌ها آشنایی کافی داشته و آن‌ها رعایت نماید.

 

استانداردهای حسابداری از سه بخش زیر تشکیل شده اند:

 

  1. شرح مسئله: توصیف و بیان مشکلات رایج در حسابداری.
  2. بحث مستدل: توضیح به همراه استدلال و راه‌های مقابله با مشکلات موجود در حسابداری.
  3. ارائه راهکار مناسب: ارائه راه های مناسب در جهت تصمیم گیری و رفع مشکلات.

 

 

استاندارد حسابداری بین المللی چیست؟

 

 

استانداردهای حسابداری در کل دنیا مورد استفاده قرار گرفته و تا حدود زیادی یکسان هستند. 


این استانداردها در هر کشوری بر اساس سیاست‌های مالی حسابداری آن کشور، در نظر گرفته می‌شود و ممکن است کمی با استانداردهای بین المللی تفاوت داشته باشند ولی به طور کلی گزارش‌های مالی در کل دنیا از یک منطق و اساس پیروی می‌کنند.


 شما می توانید در هر نقطه از دنیا که باشید با یک نرم افزار حسابداری گزارشات مالی خودتان را تهیه نمایید و نگرانی بابت شفافیت و قابل استناد بودن گزارشات خود نداشته باشید.

 

 

 

استاندارد بین اللمللی حسابداری (IAS) 

 


استاندارد بین اللمللی حسابداری (IAS)، استانداردهای حسابداری است که توسط هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) و کمیته استانداردهای حسابداری بین المللی (IASC) صادر می‌شود.


همه شرکت‌ها باید از استانداردهای موجود در صورت‌های مالی خود در کشورهایی که آنها را پذیرفته‌اند، استفاده کنند.

 

 

 استانداردهای حسابداری GAAP

 

 

استانداردهای حسابداری GAAP به مجموعه مشترکی از اصول، استانداردها و رویه‌های حسابداری صادر شده توسط هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) اشاره دارد. 

 

حسابداران شرکت‌های دولتی در ایالات متحده باید هنگام تنظیم صورت‌های مالی خود، از استانداردGAAP پیروی کنند. GAAP ترکیبی از استانداردهای معتبر (تنظیم شده توسط هیئت مدیره تعیین استاندارد) و روش‌های معمول پذیرفته شده برای ثبت و گزارش اطلاعات حسابداری است. 


هدف GAAP بهبود شفافیت، سازگاری و مقایسه اطلاعات مالی است. در سطح بین المللی‌، معادل GAAP در ایالات متحده با عنوان استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) شناخته می‌شود. 

 

 

 

بیشتر بخوانید:  نقش حسابداری در کسب و کار مدرن

 

 

هدف از استانداردهای حسابداری چیست؟

 

 

برای ارائه اطلاعات دقیق و قابل اعتماد، حسابداران به قوانین و دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه گزارش اطلاعات نیاز دارند که این هدف با استفاده از استانداردهای حسابداری محقق می‌شود.

 


ارائه اطلاعات مفید برای مدیران سازمان 

 

 

استانداردهای حسابداری به حسابداران اجازه می‌دهد اطلاعات را از طریق صورت‌های مالی به گونه‌ای ارائه دهند که برای افراد مهم سازمان، مدیریت، هیئت مدیره، سرمایه گذاران و سهامداران قابل درک باشد.

 

این اطلاعات باید به طور دقیق ارائه شود تا تصمیمات اصلی مبتنی بر اطلاعات به طور مناسب اتخاذ شوند.  استفاده از استانداردهای حسابداری می‌تواند به راحتی، اعتماد سرمایه‌گذار  نسبت به کسب‌و‌کار را افزایش دهد.

 

 

نقش مثبت در روند شرکت

 

 

استانداردهای حسابداری برای اطمینان از عملکرد مداوم  کسب و کار، راهنمایی‌های روزمره را به حسابداران ارائه می‌دهند. وظیفه یک حسابدار ارائه اطلاعات مالی مرتبط، قابل اعتماد، بی‌طرف و قابل مقایسه است، که همه این موارد با رعایت استانداردهای حسابداری قابل دستیابی است.

نشان دادن توانایی پایبندی به استانداردهای حسابداری باعث ایجاد اطمینان در بازار می‌شود و شرکت به جهت گزارشات مالی شفافی که ارائه می‌دهد دیده می‌شود، که بر وضعیت مالی شرکت تأثیر مثبت می‌گذارد.

 

 

قابل مقایسه بودن

 

 

توانایی مقایسه صورت‌های مالی در حرفه حسابداری حرف اول را می‌زند. سرمایه‌گذاران اطلاعات یک شرکت را با اطلاعات دیگر مقایسه می‌کنند و انتخاب می کنند کدام یک را انتخاب کنند. 


پیروی از استانداردهای حسابداری، کسب و کارها را با همان قوانین تضمین می‌کند و مقایسه  آن‌ها را آسان تر می‌کند. استانداردها برای هر کشور متفاوت است، می‌توان اطلاعات مالی دو کسب و کار را مقایسه کرد درصورتی که از استانداردهای مختلف تهیه شده است.

 


ایجاد هماهنگی 

 

از ژوئن 2011 ، ایالات متحده امریکا اصول پذیرفته شده حسابداری را که معمولاً GAAP نامیده می‌شود‌، به عنوان استاندارد حسابداری خود پذیرفتند که توسط هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) اداره می‌شود.

 

هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) را کنترل می‌کند که بیش از 120 کشور از آنها استفاده می‌کنند.

 

FASB و IASB در حال مذاکره برای همگرایی GAAP و IFRS ایالات متحده هستند. یکی از عوامل محرک همگرایی داشتن یک استاندارد حسابداری است که توسط همه حسابداران سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

جمع بندی:

 

استانداردهای حسابداری یک راهنمای کامل و استاندارد برای تمام حسابداران جهان است. این استاندارد سیاست‌ها و روش‌های حسابداری مالی را تعیین می‌کند و هر حسابداری باید با این قوانین آشنایی داشته و آن را رعایت کند. 
 

جهت مشاوره و اطلاع از استانداردهای حسابداری با کارشناسان ما از طریق تماس با ما در ارتباط باشید.

 

با سپاس از شما، لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید و ما را در این مسیر یاری نمایید.

 

منبع: bizfluent.com