نقش حسابداری در کسب و کار مدرن

نقش حسابداری در کسب و کار مدرن

 

 

قبل از اینکه نقش حسابداری در کسب و کار مدرن را توضیح دهیم، ابتدا به بررسی اصول آن می‌پردازیم:

 

 

حسابداری چیست؟

 

حسابداری به ثبت منظم و دقیق معاملات مالی یک کسب و کار اطلاق می‌شود. حسابداری انواع مختلفی دارد، از حسابداری برای مشاغل کوچک، حسابداری دولتی، مدیریت، گرفته تا حسابداری برای شرکت ها.

 

حسابداری با گرد آوری و سازماندهی اطلاعات یک سازمان، آن را برای رسیدن به اهداف و مقاصد خود کمک می‌نماید.

 

حسابداری یک امر جدایی‌ناپذیر در فضای کسب و کار مدرن است. علاوه بر علم حسابداری، نقش فرد حسابدار یا حسابداران در یک سازمان مدرن نیز به همان اندازه مهم است، زیرا در دو رشته حسابداری مجزا کار می‌کند: حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی.

 

در این مقاله به بررسی نقش حسابداری در کسب و کار  و بررسی جوانب آن می‌پردازیم.

 

 

آیا حسابداری یک تجارت است؟


حسابداری به تنهایی یک تجارت نیست، مگر اینکه در مورد یک شرکت حسابداری بزرگ یا کوچک صحبت کنیم. حسابداری یکی از مشاغل قدیمی تاریخ است، زیرا به برخی از قدیمی‌ترین اسناد مکتوب معروف، که سوابق تجاری از بین النهرین هستند، برمی‌گردد.

 

به عبارت دیگر، حسابداری باعث حیات یک کسب و کار است. حسابداری روشی برای برقراری ارتباط با سلامت مالی یک تجارت یا یک سازمان با طرفین ذینفع است. همچنین روشی برای ارزیابی دارایی‌ها‌، بدهی‌ها، وجه نقد یا آینده واحد تجاری برای همه سرمایه گذاران فعلی و آینده است.

 

بنابراین، اگر چه حسابداری شغل نیست، اما بخشی حیاتی از فضای کسب و کار امروزی است. نقش حسابداری در کسب و کار و اقتصاد فعلی، همچنین نقش مدیریت حسابداری در تجارت مدرن، یک نقش مهم است.

 

 

بیشتر بخوانید: 5 دلیل که کسب و کار شما به حسابدار احتیاج دارد

 

 

نقش حسابداری مدیریت چیست؟

 

نقش حسابداری مدیریت در تجارت مدرن، که به عنوان حسابداری مدیریتی نیز شناخته می‌شود، شامل:

 

  •  ارائه اطلاعات حسابداری به مدیران مشاغل: این اطلاعات به مدیران در مدیریت، تصمیم گیری و کنترل شرکت و سازمان خود کمک می‌کند.
  •  بررسی هزینه‌ها: هدف آن ثبت هزینه‌های انجام شده در یک کسب و کار و حسابداری مالی است.
  •  تهیه صورت‌های مالی: تهیه صورت‌های مالی برای تصمیم‌گیرندگان، ذینفعان داخلی و خارجی، مانند: سهامداران، تأمین‌کنندگان، بستانکاران و بانک‌ها، کارمندان، سازمان‌های دولتی و مشتریا‌ن.

 

 

نقش حسابداری مدیریت ، نقش حسابداری در کسب و کار

 

 

چگونه حسابداری مدیریت باعث ارزش آفرینی برای یک سازمان می شود؟


حسابداری مدیریت از طریق موارد زیر می‌تواند باعث ارزش آفرینی در یک سازمان شود:

 

  • ارائه اطلاعات به مدیران، مانند هزینه‌های محصول، بودجه و جریان‌های نقدی: این اطلاعات شامل داده‌های مالی و غیرمالی است که به مدیران در زمینه برنامه‌ریزی و تصمیم گیری استراتژیک کمک می‌کند.
  • کمک در جهت‌دهی و کنترل‌: تجزیه و تحلیل و مقایسه عملکرد واقعی با برنامه‌های بودجه بندی شده و توجه به بخش‌های موفق یا مشکل‌دار سازمان.
  • ایجاد انگیزه در مدیران برای دستیابی به اهداف سازمان از طریق ابلاغ برنامه‌ها‌: سنجش مدیران در میزان دستیابی به موفقیت یا انحراف از برنامه‌ها.
  • سنجش عملکرد: بررسی عملکرد کل سازمان، مانند حسابداری مالی، بخش ها، ادارات و حتی مدیران.
  • ارزیابی موقعیت رقابتی سازمان: هنگام تغییر در فضای کسب و کار، بررسی میزان عملکرد شرکت از نظر داخلی، از دید مشتریان، از نظر نوآوری و بهبود مستمر و از نظر مالی


لایه های حسابداری


همان‌طور که توضیح دادیم نه تنها نقش حسابداری در کسب و کار مدرن حائز اهمیت است، بلکه نقش حسابداران در سازمان‌های مدرن نیز مهم است. در نتیجه حسابداری فقط یک چیز نیست. در یک کسب و کار بزرگ یا کوچک، لایه‌ها یا انواع مختلفی از حسابداری وجود دارد. حسابداران می‌توانند تخصص‌های مختلفی داشته باشند، از جمله موارد زیر:


مالیات: همه مشاغل باید مالیات بپردازند و هر کسی که صاحب کسب و کار است می‌خواهد کمترین میزان مالیات را پرداخت کند. حسابداران می‌توانند درکاهش مالیات به صاحبان کسب و کار کمک کنند.


حقوق و دستمزد: صاحبان کسب و کار باید به کارمندان خود حقوق پرداخت کنند، اما مهمتر از همه، آن‌ها باید مالیات حقوق و دستمزد خود را نیز پرداخت کنند، که این موارد عبارتند از: تأمین اجتماعی، بازنشستگی، هزینه کارگران و غیره. حسابداران همه این کارها را انجام می‌دهند.


حساب‌های قابل پرداخت و حساب‌های دریافتنی: صورتحساب‌هایی که باید پرداخت شوند، اعم از پرداخت به پیمان‌کاران، فروشندگان یا تأمین کنندگان و ... ، همه باید پردازش شوند. حسابداران این پردازش را انجام می‌دهند.


دفترداری: ممکن است مشکلاتی در کسب و کار به وجود بیاید. دفتردار، به عنوان یک حسابدار، سعی می‌کند این اختلافات را قبل از اینکه مشکلی برای هر شغلی پیش بیاید، برطرف کند.

 

جمع بندی


واضح است که در فضای کسب و کار مدرن، نقش یک حسابدار ضروری است. به بیان دیگر، توضیح نقش حسابداری در کسب و کار مدرن، ترسیم وظایف متنوع و حیاتی حسابداران برای هر شغلی است، وظایفی که باعث می‌شود شرکت دوام و سودآوری داشته باشد، هم در زمان کنونی و هم در آینده.
 

منبع: Small Business